💠گیربکس سیاره ای AT💠
گیربکسهای اتوماتیک سیارهای متداولترین نوع گیربکسهای اتومات در خودروها میباشند. در این گیربکسها انتقال قدرت از طریق مجموعه چرخ دندههای خورشیدی سیارهای صورت میگیرد.
سیستم کلاچ اتوماتیک (TORQUE CONVERTOR) آن هیدرولیکی و دارای سیستم کنترلی است. گیربکس AL4 مورد استفاده در خودروهای ۲۰۶، ۲۰۷ و اسدی وی ۹ و پارس اتوماتیک، همچنین گیربکس خودروهای سوزوکی ویتارا، اچسی کراس و هایما S7 از این نوع محسوب میشوند.
💠گیربکس نیمه اتوماتیک AMT💠

💠گیربکس CVT💠
این نوع گیربکسها اولینبار بوسیله شرکت نیسان استفاده گردید و بتدریج مورد استقبال بقیه خودروسازان نیز قرار گرفته است. در این نوع گیربکس انتقال نیرو توسط ۲ مخروط و یک تسمه فلزی یا پلیمری که مخروط ها را به هم متصل مینماید، صورت میگیرد.
حرکت نسبی مخروط ها در راستای محورشان سبب تغییر نسبت دنده میگردد. مهمترین مزیت این نوع گیربکسها، پیوستگی تعویض دنده میباشد لذا در لحظه تعویض دنده، خودرو تکان و افت دور کنتری دارد. سوزوکی کیزاشی و نیسان تیانا به این نوع گیربکس مجهز هستند.
💠گیربکس دوکلاچه DCT💠
جدیدترین نوع گیربکسهای استفاده شده در خودروها که ابتدا به وسیله شرکت پورشه در خودروهای اسپرت استفاده گردید و بتدریج مورد استقبال خودروسازان قرار گرفته است. ساختار این نوع گیربکس شباهت بسیاری با گیربکسهای معمولی دستی دارد با این تفاوت که این نوع گیربکس شامل ۲ گیرکبس مستقل (برای دنده های زوج و فرد) میباشد که هر کدام بطور مستقل به یک مجموعه کلاج متصل هستند.
عمل تعویض دنده و کلاجگیری توسط عملگرهای الکترومکانیکی انجام میگیرد و کنترل و کنترل آنها به وسیله واحد پردازنده مخصوص گیربکس صورت میگیرد.
مهمترین مزیت این گیربکسها افت انرژی کم و راندمان انتقال قدرت بالا میباشد. پیش بینی میشود در آینده استفاده از این نوع گیربکس در خودروها رشد بیش از پیش داشته باشد. گیربکس رنو کپچر از این نوع میباشد.
💠گیربکس اتوماتیک TipTronic💠
تیپ ترونیک یکی از چندین گیربکسهای توسعهیافته توسط پورشه و مورداستفاده در مدلهای مختلف این کمپانی و همچنین خودروهای گروه فولکسواگن و زیرمجموعه آن همچون آئودی، اشکودا، سئات و یا حتی در مدلهای بالاتر برگرفته از این نوع گیربکس در خودروهای بوگاتی و لامبورگینی است که بهطور عمده در دو گروه پنج سرعته و شش سرعته با اساس کار اتوماتیک و دستی تولید میشود.
این نوع جعبهدنده همچنین بهطور استاندارد به یک کامپیوتر برای درک بهتر شرایط موتور مجهز شده که در حالت تعویض دنده دستی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و گیربکس در محدوده قرمز دور موتور بهصورت خودکار اقدام به سبک کردن دنده میکند.